Situation: Das Projekt war nach einem Assessment neu sauber aufgesetzt, die Lieferanten eingenordet und die Governance aufgestellt. Nun musste das Projekt Globaler Produktkatalog in 6 Sprachen für ca. 100k Artikel im Dentalmarkt gestartet werden.
Task: Als Projektleiter hatte ich die Aufgabe, das PIM Projekt end-to-end, von Vertragsverhandlung mit Lieferanten, Zugriffsrechten und Sicherheit mit IT, über das Onboarding von 3 Business-Units mit rund 30 Produktmanagern und 5 zusätzlichen FTE (Grafik, Masterdata, Datenpflege, PMO) zu realisieren.
Aktivitäten:
Resultat: Kataloge in 6 Sprachen mit einer Subvariante für Distributoren und einer pdf Version erstellt, produziert und ausgeliefert. Das System wurde der Fachabteilung Marketing Kommunikation übergeben und für die Produktion weiterer Katalogeditionen freigegeben.
2021 ? 2022: Skills Development of EMEA Sales team
Role: Program Manager CE and Sales Training
Customer: Align Technology
Tasks:
2015 ? 2020: Ownership for strategic initiatives
Role: Director Digital Projects and Head eLearning
Customer: Institut Straumann AG
Tasks:
Ownership for strategic initiatives in customer-facing continuing education, introduction and operation of a learning and training platform for sales enablement.
2013 ? 2015: analysis, consulting and coaching
Role: Senior Consultant, Freelance
Customer: Z-Punkt Consulting, Zürich
Tasks:
analysis, consulting and coaching for Transformation and Change. Customers in diverse industries:
2001 ? 2013: develop global sales enablement
Role: Senior Group Manager Marketing
Customer: Synthes and DepuySynthes
Tasks:
Diverse senior positions to develop global sales enablement. Product owner of eCommerce, Marketing Technology and Sales tools.
1999 ? 2001: Qualitative Marketing-Research B2B and B2C
Role: Project Manager
Customer: LINK Marketing Services
Tasks:
Qualitative Marketing-Research B2B and B2C; focus-groups and interviews. Topics from FMCG to analysis of websites.
1990 ? 1999: business communication and languages
Role: Working Student
Tasks:
Mandates as teacher for business communication and languages, project and research assistant Edu-Research.
2021
CAS Digital Transformation
2010
CAS General Management
2007
MA Business Communications
2003
CAS Digital Marketing
1999
Master of Arts Political Sciences and Linguistics
1998
Master of Arts Applied English Linguistics
Certificates
Profile Summary
Seasoned manager for Marketing and Sales capabilities in MedTech and Agri-Pharma. Develops strategies and implements solutions end-to-end. Has introduced and established global Learning ecosystems, managed programmes and projects, facilitated continuing education solutions. Operates and orchestrates as Servant Leader and enabler. Strong problem solving capabilities.
Competencies
Software
Leadership
Situation: Das Projekt war nach einem Assessment neu sauber aufgesetzt, die Lieferanten eingenordet und die Governance aufgestellt. Nun musste das Projekt Globaler Produktkatalog in 6 Sprachen für ca. 100k Artikel im Dentalmarkt gestartet werden.
Task: Als Projektleiter hatte ich die Aufgabe, das PIM Projekt end-to-end, von Vertragsverhandlung mit Lieferanten, Zugriffsrechten und Sicherheit mit IT, über das Onboarding von 3 Business-Units mit rund 30 Produktmanagern und 5 zusätzlichen FTE (Grafik, Masterdata, Datenpflege, PMO) zu realisieren.
Aktivitäten:
Resultat: Kataloge in 6 Sprachen mit einer Subvariante für Distributoren und einer pdf Version erstellt, produziert und ausgeliefert. Das System wurde der Fachabteilung Marketing Kommunikation übergeben und für die Produktion weiterer Katalogeditionen freigegeben.
2021 ? 2022: Skills Development of EMEA Sales team
Role: Program Manager CE and Sales Training
Customer: Align Technology
Tasks:
2015 ? 2020: Ownership for strategic initiatives
Role: Director Digital Projects and Head eLearning
Customer: Institut Straumann AG
Tasks:
Ownership for strategic initiatives in customer-facing continuing education, introduction and operation of a learning and training platform for sales enablement.
2013 ? 2015: analysis, consulting and coaching
Role: Senior Consultant, Freelance
Customer: Z-Punkt Consulting, Zürich
Tasks:
analysis, consulting and coaching for Transformation and Change. Customers in diverse industries:
2001 ? 2013: develop global sales enablement
Role: Senior Group Manager Marketing
Customer: Synthes and DepuySynthes
Tasks:
Diverse senior positions to develop global sales enablement. Product owner of eCommerce, Marketing Technology and Sales tools.
1999 ? 2001: Qualitative Marketing-Research B2B and B2C
Role: Project Manager
Customer: LINK Marketing Services
Tasks:
Qualitative Marketing-Research B2B and B2C; focus-groups and interviews. Topics from FMCG to analysis of websites.
1990 ? 1999: business communication and languages
Role: Working Student
Tasks:
Mandates as teacher for business communication and languages, project and research assistant Edu-Research.
2021
CAS Digital Transformation
2010
CAS General Management
2007
MA Business Communications
2003
CAS Digital Marketing
1999
Master of Arts Political Sciences and Linguistics
1998
Master of Arts Applied English Linguistics
Certificates
Profile Summary
Seasoned manager for Marketing and Sales capabilities in MedTech and Agri-Pharma. Develops strategies and implements solutions end-to-end. Has introduced and established global Learning ecosystems, managed programmes and projects, facilitated continuing education solutions. Operates and orchestrates as Servant Leader and enabler. Strong problem solving capabilities.
Competencies
Software
Leadership